Draaien met laptop
- login of registreer om te reageren
Ik zou binnenkort op een privé feestje draaien, en zou dat voor het eerst graag met laptop doen. Ik heb traktor dj al een tijdje in gebruik (voor mixtapes te maken - zonder voorbeluisteren weliswaar). Nu is mijn vraag hoe sluit je jouw laptop aan op een bestaande dj-booth zodat je de faders wel nog kan gebruiken van het extern mengpaneel. Plus wat zijn de extra benodigdheden daarvoor, extra geluidskaart ? Iedereen die er ervaring mee heeft ben ik dankbaar.
hangt af van welk extern mengpaneel ge hebt...welk hebde?
Goeie vraag aangezien ze mij gevraagd hebben voor dat feestje, heb ik geen idee van het beschikbaar materiaal. Uhu zo'n kabel met rood/witte output heb ik maar wat heb je dan nodig voor op de laptop ? Line in ?
line in van de laptop is volgens mij een ingang voor uw laptop (om bijvoorbeeld op te nemen met je laptop), je zal er waarschijnlijk niet veel geluid uitkrijgen :p
als je wil voorbeluisteren (sterk aan te raden!) kan je een externe geluidskaart kopen (want laptops hebben doorgaans maar 1 output van de geluidskaart.) Dit kan bv. een klein usb-geluidskaartje zijn van 15€ (zo ben ik ermee begonnen). Hoogwaardig geluid krijg je daar niet uit maar het kan al zeker een begin zijn. Dan kan je via dat usb-geluidskaart met je kabel (aan 1e kant 3.5mm jack en aan de andere kant de RCA(rood&wit)) je laptop aansluiten op het extern mengpaneel. Je hebt natuurlijk ook veel duurdere (en ook betere) geluidskaarten die je kan gebruiken.
Met een externe geluidskaart heb je dus 2 audiobronnen en kan je dus 1 kiezen als main output (deze die naar het externe mengpaneel en boxen gaat) en 1 die je gebruikt als monitor om voor te beluisteren.
Hopelijk ben je nu wat wijzer geworden... :)
http://www.800baba.com/productDetailsByName.php?name=Numark+Omni+Control zoiets hebt ge nodig
daarmee kunt ge mixen en voorbeluisteren wat dan ook, en er zit een geluidskaart in. dan moet ge gwn me usb naar da paneel en dan me zo ne roodwitte kabel in n versterker
Ge kunt ook u laptop aansluiten op de cdj's maar een gewoon wit/rood kabeltje met een jack plug zou ook gaan maar als je uw laptop op de cdj aansluit hebde toch nog het cd gevoel
Dit is ook een idee waarmee ik al lang rondloop. Het enige wat mij eigenlijk tegenhoud is omdat ik niet weet welke programma's en tools ik zou moeten aanschaffen en wat het mij ongeveer zou kosten?
Wat kost eigenlijk een goede basic set waarmee je al iets kan bereiken?
enkel u software kost geld.
ge hebt nu nieuwe externe panelen waar dadde USB-kabels kunt op aansluiten. Die kabels zijn echt nie duur :)
Ik gebruik ook traktor dj, maar zou ook graag weten hoe ik dan de decks kan controlleren via de cdjs die ik staan heb...
ik heb reeds een kabel die ik gebruik om via mijn laptop het geluid via mijn mixer te laten spelen, maar daarmee krijg ik nog geen beweging in mijn cdjs of vinyls... het zou dus zo moeten zijn dat ik dus via mijn laptop de muziek op een deck laadt en die dan zo ook op mijn cdj kan zien en zo kan draaien...

Enige manier om via een mengpaneel Traktor software aan te sturen is met een externe geluidskaart. Zoek maar 'Traktor Duo Scratch' op ( kost iets van een 300 euro normaal maar denk dat het nog tijdje in aanbieding staat, op de site van Native instruments staat verdere uitleg).
Dan krijg je: geluidskaart (bij Duo een audio4, bij Pro een audio8), multicore kabels, Traktor Pro/Duo software en timecode platen/CDs.
Varianten daarop zijn Serato, Mixvibes (goedkoop) en VirtualDJ (mits genoeg kennis ook deftig timecode systeem). Maar om uw decks via uw mixer aan te sturen heb je sowieso externe geluidskaart nodig.

Mijn vriend heeft ook al vaak zijn laptop aangesloten op zijn mixer en hij doet dat gewoon met een kabeltje dat hij verbindt met een channel op die mixer. Niet zo moeilijk dus ;p
ik denk dat een gewone kabel die je kunt insteken in je laptop met een rode en witte kabel als uiteinde voldoende is, maar dat weet ik niet zeker
Rave Is King